Automatisch inkoopadvies: vooruitgang in de technologie biedt beter beeld van de toekomst

december 15, 2016 Uit Door

Specialistische computerprogramma’s maken het mogelijk automatisch inkoopadvies te genereren. Dat zorgt voor een goed beeld over de toekomst van een bedrijf. We leven in een wereld waarin technologie steeds belangrijker wordt. We gebruiken techniek om ons leven makkelijker te maken doordat ons dingen uit handen worden genomen in zowel ons persoonlijke als ons professionele leven. Ook inkopers maken steeds meer gebruik van specialistische computerprogramma’s zoals EDI en MRP om een beter inkoopadvies aan hun cliënten te kunnen verstrekken. Met deze programma’s zijn inkopers in staat om verkoop-, inkoop, en producties aan elkaar te koppelen en zo een beter inkoopadvies te geven met betrekking tot de toekomst. Het opstellen van een inkoopadvies gaat ook een stuk sneller doordat een inkoper niet eerst alle informatie nog bij elkaar moet gaan zoeken. In plaats daarvan zijn alle belangrijke cijfers al opgenomen in het computerprogramma.

Strategisch inkoopadvies als middel voor beleidsbepaling van een organisatie of bedrijf

Wilt u de inkoopprocessen van uw bedrijf optimaliseren, dan kunt u inkoopadvies inwinnen bij een inkoopadviesbureau. Zo’n bureau kunt u bijvoorbeeld inschakelen voor strategisch inkoopadvies. Strategisch inkoopadvies richt zich op de inkoopstrategie van bedrijven ten opzichte van goederen of diensten. Dit inkoopadvies kan zich richten op de soort leveranciers die worden benaderd, maar kan bij een andere strategie, zoals kosteneffectiviteit, zich ook richt richten op bijvoorbeeld kostenbeheersing. Deze vorm van inkoopadvies kan toegepast worden in iedere markt, ongeachte het product of de dienst die wordt aangeboden. Het gaat immers om de strategie erachter, welk speerpunt wordt door een bedrijf of organisatie belangrijk gevonden. En of die strategie dan wordt toegepast in een bedrijf dat grondstoffen verkoopt of een uitzendbureau dat vooral diensten aanbiedt, maakt dan niet zoveel uit.

Tactisch inkoopadvies, de fijne lijn tussen bedrijfsbeleid en sociale interactie

Het huidige inkoopbeleid van een bedrijf is van groot belang bij het geven van efficiënt inkoopadvies, maar het is ook interessant te kijken naar de ambities en winstdoelstellingen van een bedrijf. Tactisch inkoopadvies omvat het proces waarin er gekozen wordt voor een bepaalde leverancier en onder welke voorwaarden die leverancier producten of diensten mag leveren. Bij deze voorwaarden wordt een inkoopadvies uitgebracht dat zich richt op zaken als de prijs, maar ook de menselijke kant is hierbij belangrijk. In het verkoopadvies moet enerzijds rekening worden gehouden met het inkoopbeleid van het bedrijf, maar tegelijkertijd spelen de sociale interacties tussen inkoper en leverancier een grote rol in de relatie op de lange termijn. Sociale overwegingen die een tactisch inkoopadvies kunnen beïnvloeden zijn bijvoorbeeld politieke overwegingen of een vertrouwensband, of natuurlijk het gebrek daaraan.