Automatisering van logistieke routeplanning? Veel bedrijven beheren hun autovloot nog steeds handmatig. Maar het overschakelen naar een Smart Planning Software kan de activiteiten en winst verhogen. De winsten van logistieke bedrijven worden grotendeels bepaald door de kwaliteit van de routeplanning. Dus voor logistieke routeplanning moeten de planners van bedrijven met de beste tools kunnen werken. Handmatige planningZelfs vandaag de dag vertrouwen veel transportbedrijven nog steeds op handmatige logistieke routeplanning. Is dat nog steeds verantwoordelijk, wanneer uitstekende automatische planningssoftware beschikbaar is? In sommige kantoren van logistieke bedrijven hangt nog steeds een kaart aan de muur. Met behulp van sticks sturen de planners de ritten langs de laad- en losadressen aan. De kwaliteit van deze routeplanningsmethode is voornamelijk afhankelijk van de kennis en ervaring van de planners. Ze kennen onderweg de adressen en knelpunten, vaak omdat ze al jaren achter het stuur hebben gezeten. Niettemin kan het menselijk brein niet altijd alle reizen nauwkeurig berekenen, tot op de meter of de minuut. Ze missen gewoon het gereedschap en de tijd. PlanningssoftwareDe eerste logistieke routeplanningssoftware bood opluchting. Planners kreeg plotseling een digitaal planningsbord. Hierdoor kon gemakkelijk het vervoer van bestellingen gekoppeld worden aan vrachtwagens en chauffeurs. Ze konden de laadmeters per reis toevoegen om te controleren of een vrachtwagen nog steeds ruimte had voor een extra zending. Met een routeplanningssoftware konden ze de afstanden en rijtijden voor elke reis berekenen. Dit leidde tot een beter en sneller routeplanningsproces. Maar bij gebruik van de Digital Planning Board in een logistiek management of ander administratief systeem, is de kwaliteit van de planning nog steeds afhankelijk van de kennis en ervaring van de planner. Het zijn nog steeds de planners die de bestellingen over de reizen moeten distribueren. Omdat planners niet eindeloos kunnen blijven puzzelen, moeten ze vertrouwen op vuistregels. Tegelijkertijd moeten ze veel eisen en wensen beschouwen, zoals tijdovereenkomsten, voertuigspecificaties, chauffeurscertificeringen, tijdvensters en milieubeperkingen. Grotere winsten door betere routeplanningDe vraag is of het vandaag nog steeds optimaal is om zuiver te vertrouwen op de kennis en ervaring van planners. Immers, de kwaliteit van de planning bepaalt de belastingfactor van het transportbedrijf. En hoe hoger de laadfactor, hoe groter de winstmarge. Dit vereist logistieke routeplanning die gebaseerd is op harde feiten, in plaats van een vaak bedrieglijk gevoel. Het is vooral belangrijk voor de logistieke sector, waar winstmarges al jaren kleiner worden. Bovendien wordt de logistieke routeplanning steeds complexer. Klanten maken steeds meer eisen en wensen, die zich vertalen in een toenemend aantal beperkingen dat planners moeten overwegen. Dit vereist routeoptimalisatie.
En als dat nog niet genoeg was, stellen veel regeringen ook nog eens toenemende eisen aan logistieke bedrijven. Die omvatten beperkte tijd, milieuzones (zones met lage emissies) en verplichte toegangsroutes in stadscentra. Het is bijna onmogelijk geworden voor planners om alle beperkingen te overwegen. De risico’s voor een bedrijf dat afhankelijk is van een enkele planner voor zijn bedrijfsactiviteiten zijn gewoon te groot. Met zo’n systeem kunnen planners de automatisering van hun werk vergroten. Ze kunnen bijvoorbeeld de bestellingen op een digitale kaart projecteren en vervolgens hun eigen reizen maken. Zo kan ook gemakkelijk de snelste route voor meerdere adressen berekend worden.
|
