Een bekend persoon verbinden aan een merk of webshop?

maart 20, 2019 Uit Door

We zien én horen het steeds vaker. Bekende personen die zich verbinden aan een merk of webshop. Goede voorbeelden hiervan zijn sporters zoals Cristiano Ronaldo en Michael Johnson. Maar waarom is dat eigenlijk? En wat kan deze vorm van branding betekenen voor jouw merk? In dit artikel lees je waarom merken en webshops bekende personen aan zich binden, én wat dit voor het merk betekent. Aanleiding is de opkomst van webshops als bijvoorbeeld een STRICKIE, ook beginnende webshops maken dus handig gebruik van bekendheden, maar waarom wordt dit gedaan?

Bekende personen als krachtig marketing wapen

Om meer inzicht te krijgen in waarom modemerken en webshops steeds vaker bekende personen aan zich binnen, is het goed om je eerst wat meer te verdiepen in de positie van de bekende persoon. Dit hoeven natuurlijk niet alleen sporters te zijn. Ook acteurs, zangers en andere vooraanstaande figuren worden steeds vaker verbonden aan een kledingmerk of webshop.
Deze personen zijn bekend geworden omdat ze bepaalde vaardigheden uitstekend beheersen. Hetzij voetballen, acteren of dus inderdaad zingen op wereldniveau. Met dit talent neemt de bekende persoon direct een voorbeeldfunctie in. Zij zijn immers de grote inspiratiebron voor hun achterban.
Deze schare aan fans is in de meeste gevallen duizelingwekkend groot. Zo is Cristiano Ronaldo bijvoorbeeld hét grote voorbeeld voor jeugdig voetbal talent van over de hele wereld.Bij zijn overstap naar Juventus werd het aankoopbedrag al terug verdiend aan de verkoop van shirtjes. Hetzelfde geldt voor meervoudig wereld- en olympisch kampioen basketbal, Michael Johnson. Als je het goed bekijkt zijn deze personen al een op zichzelf staand “merk”.
De achterban, oftewel de mensen met dezelfde affiniteit en interesses, meten zich hier graag aan. Deze doelgroep zal dan ook altijd streven naar een bepaald soort verbinding. Hetzij in het dragen van dezelfde kleding, schoenen of zelfs parfum. En inderdaad, dat is precies waarom merken en webshops deze celebraties graag aan zich willen binden.
 

De juiste typecasting voor een merk

Een bekend persoon wordt niet zomaar aan een merk of webshop verbonden. In de meeste gevallen gaat hier een uitgebreide analyse en “typecasting” aan vooraf. Je wilt immers wel dat de bekende persoon affiniteit heeft met jouw merk of webshop. Zo kun je straks immers de juiste doelgroep aanspreken. Het zou namelijk zinloos zijn om een topsporter, zoals bijvoorbeeld Usain Bolt, te verbinden aan een merk dat voornamelijk junk food produceert.
In de eerste plaats is het zeer onwaarschijnlijk dat de persoon in kwestie zich hiervoor leent. Ten tweede bereik je daardoor als merk of webshop niet de doelgroep die je in eerste instantie voor ogen hebt.
Het selecteren van de juiste bekende persoon voor een merk is dus van groot belang. Als de bekende persoon eenmaal succesvol is verbonden, kan het merk reken op de onderstaande sterke pijlers:

  • meer bekendheid (lokaal of wereldwijd)
  • een merk dat alom gewaardeerd wordt
  • een merk dat zorgt voor de juiste binding met de doelgroep

Bovenstaande speerpunten vormen op grote schaal dé basis voor een gezonde en sterke branding van een merk. In feite is dit wat er gebeurd als een bekend persoon verbonden wordt aan een merk of webshop. Een specifiek product krijgt op deze manier meer bekendheid terwijl de waardering voor het merk toeneemt. Doordat het merk of product gepromoot wordt door de bekende persoon, wordt er effectief gewerkt aan de binding tussen de specifieke doelgroep en het merk.

%1%

Merk-bereik vergroten? De inzet van een bekend persoon

Als eigenaar van een merk of een webshop, streef je naar het behalen van een zo groot mogelijk bereik. Logisch, je wilt immers dat zoveel mogelijk mensen kennis maken met jouw product. Ook om het bereik te kunnen vergroten worden bekende personen in verbinding gebracht met een merk. Want des te meer mensen jouw merk leren kennen, des te meer omzet en bekendheid je kunt verwachten. Een bekend persoon is daarnaast niet alleen actief op televisie of bijvoorbeeld sportwedstrijden.
Vaak hebben ze ook een enorm aantal volgers op social media kanalen zoals Facebook of Instagram. Ook op dit gebied is er dus veel te winnen als eigenaar van een merk. De doelgroep is specifiek én geïnteresseerd. Ze willen dan ook niets liever dan zich kunnen associëren en verbinden met hun favoriete held. Het kunnen beschikken over hetzelfde talent als de bekende persoon in kwestie is voor velen vaak iets te hoog gegrepen.
Maar, het dragen van dezelfde kleding of schoenen is wél mogelijk en haalbaar. Natuurlijk wil je gezien worden in hetzelfde shirt als je idool, of wil je graag dezelfde schoenen dragen als je sportheld. Je kunt je voorstellen wat er gebeurd als deze bekende persoon via social media laat zien dat hij of zij kleding draagt van het betreffende merk. Zowel het vertrouwen van de consument in het merk als de binding worden hiermee aanzienlijk verhoogd. Het ultieme bereik en een succesvolle marketing is hiermee geboren.

Opkomende merken en het gebruik van bekende personen

Als je denkt dat alleen de grote spelers op de markt gebruik maken van deze vorm van marketing heb je het mis. Ook startende of opkomende merken maken hier dankbaar gebruik van. Hoewel ze misschien niet direct kiezen voor een beroemdheid met een grote sterrenstatus, is het principe vrijwel hetzelfde. Ze werken via bekende personen effectief aan de branding van hun merk of webshop. Hierop zijn uiteraard dezelfde voorwaarden van toepassing.
Zo moet de bekendheid passen bij het merk. De reputatie van zowel de persoon als het merk zelf moeten gelijkenissen tonen. Dat zorgt er op zijn beurt weer voor dat het merk kan beschikken over een geïnteresseerde doelgroep. En ja, ook het bereik en de binding worden hierdoor positief beïnvloed. Het koppelen van een bekend persoon aan een merk of webshop zorgt voor positieve resultaten op het gebied van marketing. Niet alleen voor de grote merken, maar ook voor de kleine ondernemer.

En hoe werkt dat eigenlijk in de praktijk?

Met deze vorm van branding kun je ook jouw merk een flinke zet in de goede richting geven. Daarbij is de omvang van jouw onderneming, merk of product van ondergeschikt belang. Ook landelijk of lokaal bekende personen kunnen namelijk een belangrijke bijdrage leveren aan de groei van jouw merk. Een goed praktijkvoorbeeld van een opkomend kledingmerk welke gebonden is aan een bekend persoon, vinden we op de website van STRICKIE Zij produceren handgemaakte vlinderstrikken van 100% natuurlijk katoen.
De succesvolle kite-surfer en Internationaal model Roderick Pijls, wordt hier letterlijk en figuurlijk door het merk gestrikt. De passie en liefde waarmee deze bekende sporter zijn talent ten uitvoer brengt, komt overeen met het imago van het merk. Dit is precies datgene wat het merk wilt uitstralen en wilt zijn. Hiermee is het praktische bewijs geleverd dat het gebruik van een bekend persoon zeer positief kan werken voor je merk.

http://www.strickie.nl