We zien én horen het steeds vaker. Bekende personen die zich verbinden aan een merk of webshop. Goede voorbeelden hiervan zijn sporters zoals Cristiano Ronaldo en Michael Johnson. Maar waarom is dat eigenlijk? En wat kan deze vorm van branding betekenen voor jouw merk? In dit artikel lees je waarom merken en webshops bekende personen aan zich binden, én wat dit voor het merk betekent. Aanleiding is de opkomst van webshops als bijvoorbeeld een STRICKIE, ook beginnende webshops maken dus handig gebruik van bekendheden, maar waarom wordt dit gedaan? Bekende personen als krachtig marketing wapenOm meer inzicht te krijgen in waarom modemerken en webshops steeds vaker bekende personen aan zich binnen, is het goed om je eerst wat meer te verdiepen in de positie van de bekende persoon. Dit hoeven natuurlijk niet alleen sporters te zijn. Ook acteurs, zangers en andere vooraanstaande figuren worden steeds vaker verbonden aan een kledingmerk of webshop. De juiste typecasting voor een merkEen bekend persoon wordt niet zomaar aan een merk of webshop verbonden. In de meeste gevallen gaat hier een uitgebreide analyse en “typecasting” aan vooraf. Je wilt immers wel dat de bekende persoon affiniteit heeft met jouw merk of webshop. Zo kun je straks immers de juiste doelgroep aanspreken. Het zou namelijk zinloos zijn om een topsporter, zoals bijvoorbeeld Usain Bolt, te verbinden aan een merk dat voornamelijk junk food produceert.
Bovenstaande speerpunten vormen op grote schaal dé basis voor een gezonde en sterke branding van een merk. In feite is dit wat er gebeurd als een bekend persoon verbonden wordt aan een merk of webshop. Een specifiek product krijgt op deze manier meer bekendheid terwijl de waardering voor het merk toeneemt. Doordat het merk of product gepromoot wordt door de bekende persoon, wordt er effectief gewerkt aan de binding tussen de specifieke doelgroep en het merk. %1% Merk-bereik vergroten? De inzet van een bekend persoonAls eigenaar van een merk of een webshop, streef je naar het behalen van een zo groot mogelijk bereik. Logisch, je wilt immers dat zoveel mogelijk mensen kennis maken met jouw product. Ook om het bereik te kunnen vergroten worden bekende personen in verbinding gebracht met een merk. Want des te meer mensen jouw merk leren kennen, des te meer omzet en bekendheid je kunt verwachten. Een bekend persoon is daarnaast niet alleen actief op televisie of bijvoorbeeld sportwedstrijden. Opkomende merken en het gebruik van bekende personenAls je denkt dat alleen de grote spelers op de markt gebruik maken van deze vorm van marketing heb je het mis. Ook startende of opkomende merken maken hier dankbaar gebruik van. Hoewel ze misschien niet direct kiezen voor een beroemdheid met een grote sterrenstatus, is het principe vrijwel hetzelfde. Ze werken via bekende personen effectief aan de branding van hun merk of webshop. Hierop zijn uiteraard dezelfde voorwaarden van toepassing. En hoe werkt dat eigenlijk in de praktijk?Met deze vorm van branding kun je ook jouw merk een flinke zet in de goede richting geven. Daarbij is de omvang van jouw onderneming, merk of product van ondergeschikt belang. Ook landelijk of lokaal bekende personen kunnen namelijk een belangrijke bijdrage leveren aan de groei van jouw merk. Een goed praktijkvoorbeeld van een opkomend kledingmerk welke gebonden is aan een bekend persoon, vinden we op de website van STRICKIE Zij produceren handgemaakte vlinderstrikken van 100% natuurlijk katoen. |
http://www.strickie.nl |
