Uw Beste Bedrijvengids
Zakelijk

4 tips om effectiever thuis te werken

Een gevolg van het coronavirus en de lockdown is dat steeds meer mensen thuis zijn gaan werken. In het begin was dit bijna een verplichting, maar tegenwoordig kiezen mensen hier ook voor. Dit komt omdat thuiswerken door veel mensen ook als zeer prettig wordt ervaren. Niet meer lang reizen naar het werk en lekker je eigen koffie drinken. Dit is dan ook de reden dat de verwachting is dat er nauwelijks meer mensen 5 dagen op kantoor aanwezig zullen zijn. Toch blijkt ook dat niet iedereen thuiswerken ideaal vind, en ook een stuk minder productief en effectief is thuis. Dit is dan ook de reden dat deze blog is geschreven. Hier worden 5 tips gegeven die voor meer effectiviteit moeten zorgen in het thuiswerken.

Houdt privé en werk gescheiden

Verschillende onderzoeken geven aan dat thuiswerkers veel last hebben van het werk en privé gescheiden houden. Dit komt veelal door het feit dat men veel achter de eettafel werkt en dus gewoon in de woonkamer aan het werk is. Dit klinkt ideaal om lekker dichtbij de keuken te zitten, maar de concentratie is minder, de zithouding is minder en het werk en privé gaat zich samensmelten.

Het is dus belangrijk om een aparte werkplek in te richten, het liefst een aparte kamer. Hier moet je dan gewoon een goed bureau en een comfortabele bureaustoel plaatsen. Een tip is om te kiezen voor een ergonomische bureaustoel, want deze soort stoel is op veel manieren te verstellen en zorgt ervoor dat je een goede zithouding kan aannemen tijden het thuiswerken. Door het thuiswerken zijn veel mensen last gaan krijgen van klachten aan de gezondheid. Denk aan last van de nek, schouders en rug bijvoorbeeld. Door een goede bureaustoel en bureau aan te schaffen voor je werkplek zorg je dat de kans op gezondheidsklachten kleiner wordt. Zoek je een nieuwe bureaustoel? Neem dan een kijkje op de website van bureaustoel24. Deze partij heeft vele mooie bureaustoelen, waaronder ergonomische bureaustoelen en gamestoelen.

Houdt de kantoor routine aan

Waar het vaak misgaat bij mensen die thuiswerken is dat er andere tijden worden aangehouden. Normaal zorg je ervoor dat je half 9 of 9 uur aan het werk begint en rond 5 uur klaar bent als je naar kantoor gaat. Bij mensen die thuiswerken willen mensen nog wel is eerder of later beginnen en eerder of later starten. Het klinkt natuurlijk lekker om wat uit te slapen en later te beginnen, maar in de praktijk blijkt dat je dan niet de productiviteit haalt die je op kantoor haalt.

Maak een duidelijke planning

Een to do list of een duidelijk planning kan enorm helpen als je thuiswerkt. Zo kan je lekker dingen wegstrepen die je hebt gedaan en jezelf ook belonen op die momenten. Verschillende onderzoeken en deskundige geven aan dat een to do list of een planning zorgt voor meer concentratie en uiteindelijk voor meer productiviteit en effectiviteit. Bij een planning of to do list is het ook handig om pauzes in te plannen. Een vaste pauze om half 1 of om een uurtje of 3 kan namelijk zorgen voor meer concentratie na de pauze. Er wordt wel gezegd dat een mens eigenlijk gemiddeld 45 min achter elkaar goed kan concentreren en dat er daarna al minder concentratie is. Nu zal je met je werk niet na elke 45 minuten pauze kunnen nemen, maar het is wel handig om dit gegeven mee te nemen. Neem bijvoorbeeld na een lange opdracht een pauze.  

Contact met collega’s houden

Het thuiswerken heeft invloed op het sociale leven en het dus minder contact hebben met collega’s en andere mensen. Dit is niet goed, want een mens is een sociaal leven en heeft sociale contacten nodig. Het is dus belangrijk om ook in de planning af te spreken met je leidinggevende of een collega om even te bellen of te videobellen. Tegenwoordig zijn er mooie opties om op grote afstand van elkaar in contact te blijven. Collega’s kunnen je helpen bij opdrachten, maar zijn ook goed om even in contact mee te zijn en weer even sociaal mee te doen.