Outreach, online marketing met echte mensen

0
88

De online marketing specialisten zijn de laatste tijd een beetje doorgeschoten tijdens hun SEO inspanningen. Veel online marketeers hebben geprobeerd de magische kluis van Google te kraken om zo bovenaan in Google te komen. Hierbij is de menselijke kant regelmatig in de schaduw komen te staan van algoritmes en “slimme” methodes om snel succes te boeken. Outreach is tegelijkertijd de keerzijde van de munt, en ook een complementaire strategie. Outreach, mits uitgevoerd op de juiste wijze, bijvoorbeeld via influencer marketing, linkbuilding en autoriteit opbouwen, laat een merk, dienst of product niet alleen hoog scoren in zoekmachines, maar ook bij de mensen aan de andere kant van de lijn.

 

Wat is outreach marketing?

Er zijn veel locaties in de wereld met nog veel meer mensen die behoefte hebben aan informatie of assistentie. In plaats van te wachten tot ze een keer naar je toe komen, bied je zelf hulp aan. Denk aan non-profit organisaties die outreach activiteiten organiseren voor verslaafden op straat, of religieuze instellingen die zwakkeren in de samenleving helpen met één hand, en een heilig geschrift in de andere. Online is outreach een manier om contact te leggen met de doelgroep of achterban, op een wijze die niet direct commercieel van aard is, maar wel gekoppeld kan zijn aan promotionele of wervende acties. Dit kan bijvoorbeeld in de vorm van een blog zijn, of met een nieuwbrief.

 

Outreach en influencer marketing

Het kan een hele uitdaging zijn om de doelgroep aan te spreken, daarom is “influencer marketing” een compleet nieuwe industrie geworden. Bekende YouTubers, Twitteraars en Instagrammers hebben tot wel miljoenen volgers, en die passen vaak in een mooi omkaderd profiel. Door jouw informatie te delen via de spreekbuis van de influencer bereik je direct de juiste doelgroep. Houd er wel rekening mee dat de boodschap niet te cynisch wordt overgedragen, een zekere authenticiteit is wel van belang.

 

Linkbuilding op basis van inhoud en interesse

Met zoveel informatie op het internet is er ook veel ruis op de lijn. Zoekresultaten in Google zijn niet altijd voldoende om het kaf van het koren te scheiden. Je kunt de outreach inspanningen richten op andere websites binnen de sector of interessegebied, en laat ze vervolgens linken naar jouw content. Hoe meer links vanuit waardevolle websites met autoriteit, hoe hoger jouw website vervolgens zal scoren in de zoekmachines.

 

Autoriteit opbouwen met een outreach strategie

Met goede informatie en overdracht van kennis zul je ook autoriteit opbouwen. Jouw website krijgt meer waarde, omdat je relevante informatie deelt met de gemeenschap. De optelsom van outreach, influencer marketing, linkbuilding en autoriteit opbouwen geeft jouw website of merk meer waarde online. Hierbij is kwaliteit zeker van belang, evenals het aanspreken van de juiste doelgroep.

 

Outreach is niet alleen voor non-profit instellingen

Wanneer je een stichting hebt, een non-profit instelling, of de website beheert voor een kerkgenootschap, is outreach een cruciaal instrument in de online marketing strategie. Toch is het ook voor commerciële organisaties een waardevol hulpmiddel om de bekendheid en populariteit van een merk naar het volgende niveau te brengen.

 

https://www.maxlead.com/diensten/search-engine-optimisation/autoriteit-opbouw/