De digitale voetafdruk die werkzoekenden op internet achterlaten, kost hen steeds meer de baan Sociale media hebben de arbeidsmarkt in slechts tien jaar tijd veranderd. De belangstelling van werkgevers voor de internetactiviteit van kandidaten groeit en kandidaten zelf, wanneer ze over zichzelf praten op sociale netwerken, willen er zeker van zijn dat ze de aandacht van recruiters trekken, omdat ze geschikt zijn voor hun baan. Dit heeft de opkomst en explosieve groei van bedrijven als Fama Technologies aangewakkerd, die machine learning gebruiken om posts op sociale media te valideren en te zoeken naar tekenen van seksisme, racisme of drugsgebruik die een werkgever misschien niet wil. “Je hebt geen idee hoe gemakkelijk het is voor potentiële werkgevers of partners om je persoonlijke en professionele leven te identificeren aan de hand van informatie op sociale media”, zegt Michael Fertik, oprichter van Reputation.com, een pionier in reputatiemanagement. Fama Technologies zegt dat het zijn zakelijke klanten heeft geholpen bij het valideren van meer dan 11 miljoen stukken openbaar beschikbare inhoud van werknemers en werkzoekenden. In 14% van de gevallen werden tekenen van seksisme gevonden, in 10% – intolerantie, racisme en opzettelijk aanzetten tot haat. Fama zegt dat het helpt de reputatie van bedrijven te beschermen en de werving te verbeteren, en zijn diensten kunnen een bedrijf met 1.000 werknemers helpen om tot $ 1 miljoen per jaar te besparen door omzet en ziekteverzuim te verminderen door het aannemen van onbetrouwbare werknemers. In Europa regelen gegevensbeschermingswetten de aanvaardbare screening van potentiële werknemers die werkgevers mogelijk uitvoeren. Vorig jaar uitgevaardigde richtlijnen stellen dat er ‘rechtsgronden’ nodig zijn om socialemediaprofielen te valideren, en de gegevens die op deze manier worden verzameld, moeten relevant zijn voor het beroep van de werkzoekende. In de Verenigde Staten zijn niet alleen werkgevers geïnteresseerd in internetactiviteiten van gebruikers: het ministerie van Buitenlandse Zaken, de FBI, immigratie- en douaneautoriteiten kunnen met name toezicht houden op de sociale netwerken van immigranten en degenen die een visum aanvragen. Social media-profielen veroorzaken schandalen. In juli ontsloeg Walt Disney-studio bijvoorbeeld “Guardians of the Galaxy” -regisseur James Gunn vanwege oude, beledigende grappen op Twitter. Elke voetafdruk in de digitale wereld is duurzaam. “Zelfs als je geen actieve gebruiker bent, heb je vrienden. Vermeldingen van jou kunnen in duizenden berichten en afbeeldingen verschijnen ”, zegt Patrick Embron, CEO van BrandYourself. Veel bedrijven zoals Fama of BrandYourself zijn gespecialiseerd in het helpen van bedrijven of mensen die bij een schandaal betrokken zijn. Het doel van BrandYourself is niet alleen om u te helpen omgaan met slechte SERP’s, maar ook om manieren voor te stellen om een doordacht en relevant digitaal profiel te creëren. “Werkgevers krijgen nieuwe verificatietools. Hun doel is om data te gebruiken om slimmere wervingsbeslissingen te nemen. Maar ze hebben niet alleen het negatieve nodig, maar ook informatie die je positie versterkt ”, legt Embron uit. Als een werkgever professionele posts, links naar nieuwsverhalen op Twitter of Facebook kan vinden op het LinkedIn-profiel of de blog van een werkzoekende, zal dit hem laten zien dat de persoon gepassioneerd is over zijn werk en het negatieve effect van minder vleiende informatie verminderen. “Door dergelijke informatie te plaatsen, presenteer je jezelf in een gunstig daglicht en word je minder kwetsbaar voor mogelijke negativiteit in de toekomst. Stel dat iemand op internet met modder naar je begint te gooien: als deze informatie niets te bieden heeft, zullen werkgevers je op dit negatieve punt beoordelen ”, legt Embron uit. Denk aan beheer van sociale media als de internetmarketeer van uw eigen carrière, adviseert Fertik van Reputation.com: “U denkt erover om u aan te kleden voor een baan of voor een sollicitatiegesprek. U moet zich ook zorgen maken over hoe u er online uitziet. “ Online activiteit maakt het mogelijk om persoonlijke interesses aan te tonen en zo het relevante deel van het cv aan te vullen. “Ik zou niet aarzelen om iemand aan te nemen met een diepe overtuiging die werk en maatschappelijk engagement combineert”, zegt Chris Allieri, oprichter van adviesbureau Mulberry & Astor. Hij is zelf actief betrokken bij dierenwelzijn en zit in de besturen van verschillende goede doelen. “Mensen vinden me op internet en zien welke opvattingen ik heb en wat ik doe”, zegt hij. Maar je moet je aan gezond verstand houden. “Veel durfkapitalisten hebben me verteld dat topmanagers constant berichten schrijven over onderwerpen die geen verband houden met het bedrijf dat ze leiden”, merkt Fertik op. Reputatiedeskundigen waarschuwen voor het belang van het matchen van interesses op sociale media met het professionele imago en de branche van de werkzoekende.
|
https://www.vindazo.be |